Veiligheidssituatie

English

Het doel van dit onderzoek is een stand van zaken op te maken over de veiligheidssituatie in Niger. Dit rapport is een update van de gelijknamige COI Focus van 14 oktober 2022. Het onderzoek richt zich in het bijzonder op de periode van augustus 2022 tot maart 2023. Het onderzoek werd afgesloten op 25 mei 2023.

Zowel in het oosten als het westen heeft Niger af te rekenen met jihadistisch geweld. In het westen van Niger, in de regio’s Tillabéri en Tahoua, is sprake van een escalatie van geweld waarbij de jihadistische groepen ISSP/ISGS en JNIM hun greep over gebieden onder hun controle trachten te versterken. In het oosten zijn verschillende rivaliserende facties van Boko Haram actief. Vooral JAS is betrokken bij de wijdverbreide ontvoeringen tegen losgeld in de regio. In het zuiden en vooral in het zuidoosten van het land, ter hoogte van de grens met Nigeria, vindt het geweld en banditisme steeds meer plaats aan de kant van Niger, namelijk in de regio Maradi. Ook het noorden van het land kent geweld, voornamelijk banditisme door gewapende criminelen op de wegen in de regio Agadez. De Nigerese regering heeft weinig controle over haar territorium, een zwakte die zowel jihadistische groepen als criminele netwerken uitbuiten.

Volgens de ACLED-gegevens is er een stijging van geweldsincidenten vanaf midden 2022, vooral in de grensgebieden, met de regio’s Tillabéri en Diffa als uitschieters. Deze trend gaat evenwel niet gepaard met een stijging in het aantal dodelijke slachtoffers.

De geweldsincidenten die ACLED noteert als gericht tegen de burgers (civilian targeting) maken 75 % (338 incidenten uit 450 incidenten) uit van het totale aantal geweldsincidenten dat ACLED geregsitreerd heeft in de periode augustus 2022 – maart 2023. Aanvallen op burgers maken de helft uit van van het geweld, ontvoeringen een kwart. Jihadistische groeperingen (ISSP, JNIM, ISWAP en JAS) zijn de primaire actoren van geweld tegen burgers, aldus ACLED.

De regio’s die het meest getroffen zijn door geweld, zijn Tillabéri, Diffa (Diffa, N'Guigmi en Bosso), Maradi (Madarounfa, Guidan Roumdji) en Tahoua. Bronnen maken een duidelijk onderscheid tussen gebieden met een hoge institutionele aanwezigheid van de staat (hoofdzakelijk grote stedelijke centra) en gebieden met een lage institutionele aanwezigheid (onbeschermde plattelandsgebieden). Jihadisten opereren tot op vijftien kilometer van de hoofdstad. Deze nabijheid van gewapende groepen zich niet in een stijging van het aantal geweldsincidenten in Niamey.

De veiligheidssituatie in delen van Niger noopt mensen ertoe hun huizen te verlaten naar veiliger oorden. De meeste ontheemden trekken van het platteland naar de prefectuur of regionale hoofdsteden. Volgens UNHCR zijn er in april 2023 in totaal 703.282 personen gedwongen ontheemd, waarvan 361.593 IDP’s, 48.576 asielzoekers, 255.509 vluchtelingen en 37.604 anderen. Het aantal IDP’s is volgens de gegevens van UNHCR sinds september 2022 min of meer constant. De regio’s die het meest gedwongen ontheemden herbergen zijn Diffa en Tillabéri. In de eerste twee maanden van 2023 dwingt het geweld in Tillabéri meer dan 20.000 mensen hun huizen te ontvluchten.

Op het platteland van Niger hebben de jihadisten hun aanwezigheid verankerd, zich met burgers verbonden en een aantal akkoorden met hen gesloten die de economische, sociale of politieke aspecten van het lokale leven reguleren, waarbij ze de bevolking oplegt zich te houden aan een reeks regels die vrouwen onevenredig treffen. Mensen halen mobiliteitsproblemen aan in hun eigen wijken en op de hoofdwegen naar de markten en de administratieve hoofdsteden. De hoofdredenen hiervoor zijn het geweld, de aanwezigheid van gewapende groepen en de maatregelen verbonden aan de noodtoestand.

Policy

The policy implemented by the Commissioner General is based on a thorough analysis of accurate and up-to-date information on the general situation in the country of origin. This information is collated in a professional manner from various, objective sources, including the EUAA, the UNHCR, relevant international human rights organisations, non-governmental organisations, professional literature and coverage in the media. When determining policy, the Commissioner General does not only examine the COI Focuses written by Cedoca and published on this website, as these deal with just one aspect of the general situation in the country of origin. The fact that a COI Focus could be out-of-date does not mean that the policy that is being implemented by the Commissioner General is no longer up-to-date.

When assessing an application for asylum, the Commissioner General not only considers the actual situation in the country of origin at the moment of decision-making, he also takes into account the individual situation and personal circumstances of the applicant for international protection. Every asylum application is examined individually. An applicant must comprehensively demonstrate that he has a well-founded fear of persecution or that there is a clear personal risk of serious harm. He cannot, therefore, simply refer back to the general conditions in his country, but must also present concrete, credible and personal facts.

There is no policy paper for this country available on the website.

Land: 
Niger

Information about the asylum procedure, tailored to the asylum seeker, can be found at : asyluminbelgium.be.